Sandvika Storsenter-Case-AdLINK-Media

 

CASE

Sandvika Storsenter

Høsten 2016 ble den sjette “Blog Style Week” gjennomført på Sandvika Storsenter. Målsettingen har siden starten av samarbeidet vært å forsterke Sandvika Storsenter som motedestinasjon, gjennom verdifull markedsføring via bloggernes innlegg og målgruppetilpasset annonser på utvalgte bloggere.


Nøkkeltall

Økning i omsetning

og besøk til Sandvika Storsenter

Økning i antall følgere

på Sandvika Storsenters egne SoMe kanaler

Høy oppmerksomhet

i målgruppen

Prosess


KONSEPT

Sandvika Storsenter ligger i et av Norges mest kjøpesterke områder og har en stor andel kvalitetsbevisste kunder. Følgerne til senteret på Instagram og Facebook er ivrige moteblogglesere, og dermed oppsto ideen om at det ville være både relevant og en god opplevelse for disse kundene å få møte sine favorittbloggere “live” på Sandvika Storsenter. Konseptet ble utarbeidet av Sandvika Storsenter i samarbeid med AdLINK Media, som håndterte dialog og løsninger med bloggerne underveis i kampanjeperioden.

Primærmålet for konseptet har alltid vært å skape kredibilitet rundt Sandvika Storsenter som en destinasjon for interiør, mote og livsstil. De har en krevende kundegruppe, og gjennom verdifull markedsføring i bloggernes egne kanaler treffer de en yngre kundegruppe enn de gjør i tradisjonelle mediekanaler. Sekundærmål har vært å øke antall relevante følgere av Sandvika Storsenter sine SoMe kanaler.

Fra starten av samarbeidet i 2014 har vi kontinuerlig evaluert konseptet, med nye løsninger og justering av elementer etter hver puls. Vi har lansert “Blog Style Week” i april og oktober hvert år, med fokus på mote og trender for vår og høst.

Ved første “Blog Style Week” ble åtte av Norges mest profilerte mote og livsstilsbloggere med høy kred og stor tilhengerskare invitert til Blogstyle på Sandvika Storsenter. Uken før eventet var alle på Sandvika Storsenter for å plukke sine favoritter i butikkene. Utstillingsdukker og stativer ble kledd med antrekk og tilbehør bloggerne hadde plukket ut, og det hele ble stilt ut på en pop up-lounge, hvor de også kunne møte bloggerne. Eventet skulle være en mulighet til å gi noe tilbake til de mest trofaste kundene og følgerne til Sandvika Storsenter.

Bloggernes favoritter ved loungen ble merket med hvilken butikk de var hentet fra for å trekke de besøkende inn i butikk. Og i butikken var de samme produktene merket med Blogstyle labels slik at kunden enkelt kunne finne varene igjen. Medlemmer i Priority Club, kundeklubben til Sandvika Storsenter, fikk rabatter på bloggernes favoritter, og bloggerne fortalte kundene om kundeklubbtilbudet og bidro dermed til rekruttering til Priority Club.

I 2016 benyttet vi de profilerte og anerkjente mote og livsstilsbloggere Tone Damli, Emilie Nereng og Darja Barannik – alle med en høy standing innen mote og trender. De er opinionsledere med en enorm påvirkningskraft. Bloggerne plukket ut sine favoritter fra Sandvika Storsenter, hvor de har laget godt content med bilder og tekst av sine favoritter i egne kanaler. Dette har Sandvika Storsenter promotert via en egen landingsside for “Blog Style Week”, hvor de har intervju med bloggerne, fronter favoritter, og filmsnutt fra deres besøk på Sandvika Storsenter. Se mer her. Filmer av bloggerne har Sandvika Storsenter publisert på både Facebook og Instagram, med sponset budskap ut til målgruppen.

Bloggerne tok også over kjøpesenterets Instagram konto og driftet den en dag hver, for å øke antall følgere og skape oppmerksomhet rundt deres favoritter og butikker på Sandvika Storsenter.

RESULTAT

Konseptet ble nominert til «Den Gylne Ide» i 2014 av NSCS – Nordic Council of Shopping Centers Norge.

Juryen synes ideen med BlogStyle er tidsriktig og liker at senteret har gjennomført aktiviteter for å understreke det senteret ønsker å være. Butikkene får mye igjen for å være med på aktiviteten og gjennomføringen er meget bra. Juryen gir honorar til Sandvika Storsenter for gode resultater i alle ledd, gjennom sosiale medier, omtale, og økning i omsetning, besøk og kundeklubbmedlemmer.

Sandvika Storsenter får høy eksponering via bloggernes innlegg og Instagram poster, samt stor trafikk inn til hjemmesiden. Foruten om ren bloggaktivtet blir det kjørt display kampanje på bloggerne, med høy snitt klikkrate per konsept. Annonser blir skreddersydd med bilder av den respektive blogger pr blogg, tydelig smeltet sammen med merkevaren Sandvika Storsenter, som sikret høy relevans, stor oppmerksomhet og tydelig avsender.