STATUS PODKAST 2019

Adlink satser stadig på podkast og tilbyr i dag kommersielle løsninger på 12 podkaster. Hvordan står det til med lytting og annonsering?

Det er en kraftig årlig lyttervekst i Norge.

I følge IPSOS Norge sin SOME Tracker for Q4, lytter 29 % av den norske befolkning (18 +) på podkast månedlig eller oftere.

For de yngste (18-29 år) utgjør dette tallet 49 %, mens 30-39 år er tallet 40 %. Og lyttingen skjer like mye blant kvinner og menn.

Stadig flere norske podkaster lanseres. For å lykkes over tid, vil kravet til godt innhold og kvalitet bli essensielt. Dette er noe både lytteren og annonsøren vil kreve.

Vi ønsker mest mulig innsikt om lyttervaner, preferanser, bruksmønster og utvikling for det norske markedet og den norske lytteren.

Fremover vil vi derfor investere ytterligere i undersøkelser utført av IPSOS Norge.

Visste du at dette er de tre største situasjonene hvor podkast konsumeres:

  • når en reiser kollektivt/bil (44 %)
  • går ute (36 %)
  • husarbeid/matlaging (32%)

Kilde: IPSOS Norge SOME Tracker Q4

Sammen med NRK, Schibsted, Bauer, NENT, m.fl. jobber Adlink med å få på plass en felles valuta for måling av podkast. Vi håper og tror dette er på plass ila 2019.

Nedenfor ser du eksempler på 3 av våre podkaster sin %-vis økning i lyttinger (2. halvår 2017 vs. 2. halvår 2018)

  • Konspirasjonspodden 335 % økning (748.000 mot 3 254 000 lyttinger)
  • Tusvik&Tønne 18 % økning (4 216 000 mot 4 963 000 lyttinger)
  • Krisemøte 28 % økning (985 000 mot 1 260 000 lyttinger)

Kilde: ACAST

Vi opplever økende interesse for markedsføring i podkast, både blant markedssjefer og byråer. Derfor mener vi at det bør være en selvfølge at alle større medie/reklame/pr-byråer har et bevisst og avklart forhold til denne mediekanalen.

Tusvik & Tønne som er Norges største kommersielle podkast, hadde i 2018 en omsetning på 3,2 millioner kroner, som var omtrent en dobling fra 2017.  

Vil du vite mer om podkast som medium og kommersielle muligheter som finnes? Ta kontakt 😊