Podlisten

Denne siden har blitt pusset opp. Du finner den nye siden her.


Podfestivalen med Tusvik & Tønne, Konspirasjonspodden og Topp3

Liker du podkast? Liker du show? Podfestivalen er Norges største live pod arrangement og finner sted fredag 30. august 2019 i Bergens storstue, Grieghallen. 

På scenen kommer Tusvik & Tønne, Konspirasjonspodden og Topp 3 med Mads og Erik. Christoffer Schelderup er kveldens konferansier og vil sammen med podkastene sørge for at publikum får en fantastisk kveld. 

Billettene starter på 495,- + serviceavgift og de kan du kjøpe her.

Sjekk ut www.podfestivalen.no for mer informasjon.

Norsk felles toppliste for podkast!

Endelig kan vi fortelle til alle at en ny norsk felles toppliste for podkast er på vei! ADLINK har siden sommeren 2018 jobbet tett med representanter fra bransjen som NRK, P4-gruppen, Bauer Media, Shcibstedt, Rubicon, Moderne Media og Både Og. Målet har vært å etablere og drifte en ny måling av Norske podkaster. Vi har hatt en ryddig anbudsrunde hvor valget til slutt falt på Kantar. Topplisten vil være et spleiselag mellom NRK, Bauer, P4-gruppen, Schibsted (VG), ADLINK, Rubicon, Moderne Media og Både Og.

Litt om målingen:

  • Målingen skal sikre så korrekte og sammenlignbare tall som mulig på tvers av podkaster, helst også internasjonalt.
  • Målet er en lav pris og teknisk terskel slik at alle podkaster som ønsker det i praksis skal kunne måles.
  • Målingen skal så langt som mulig følge relevante internasjonale standarder eller anbefalinger, fortrinnnsvis IABs «Podcast Measument Guidelines» til enhver tid.
  • Målingen skal søke å oppfattes som «den offisielle norske målingen av podkaster» og den tekniske partneren som velges må kunne stå som garantist for målingens troverdighet.

Dette har vært etterlengtet både fra annonsørene sin side og ikke minst fra podkastprofiler og oss i ADLINK. Denne målingen vil behandle alle podkaster på lik måte og man kan lettere sammenligne tall på tvers av flere podder. I tillegg til at tallene oppdateres ukentlig, blir det også enklere å få oversikt over trender og utvikling over tid. Vi har hatt en lang og ryddig prosess og jeg er sikker på at resultatet kommer til å bli veldig bra med den løsningen som Kantar skal levere.

Thomas Veheim | ADLINK

Les mer her.

STATUS PODKAST 2019

Adlink satser stadig på podkast og tilbyr i dag kommersielle løsninger på 12 podkaster. Hvordan står det til med lytting og annonsering?

Det er en kraftig årlig lyttervekst i Norge.

I følge IPSOS Norge sin SOME Tracker for Q4, lytter 29 % av den norske befolkning (18 +) på podkast månedlig eller oftere.

For de yngste (18-29 år) utgjør dette tallet 49 %, mens 30-39 år er tallet 40 %. Og lyttingen skjer like mye blant kvinner og menn.

Stadig flere norske podkaster lanseres. For å lykkes over tid, vil kravet til godt innhold og kvalitet bli essensielt. Dette er noe både lytteren og annonsøren vil kreve.

Vi ønsker mest mulig innsikt om lyttervaner, preferanser, bruksmønster og utvikling for det norske markedet og den norske lytteren.

Fremover vil vi derfor investere ytterligere i undersøkelser utført av IPSOS Norge.

Visste du at dette er de tre største situasjonene hvor podkast konsumeres:

  • når en reiser kollektivt/bil (44 %)
  • går ute (36 %)
  • husarbeid/matlaging (32%)

Kilde: IPSOS Norge SOME Tracker Q4

Sammen med NRK, Schibsted, Bauer, NENT, m.fl. jobber Adlink med å få på plass en felles valuta for måling av podkast. Vi håper og tror dette er på plass ila 2019.

Nedenfor ser du eksempler på 3 av våre podkaster sin %-vis økning i lyttinger (2. halvår 2017 vs. 2. halvår 2018)

  • Konspirasjonspodden 335 % økning (748.000 mot 3 254 000 lyttinger)
  • Tusvik&Tønne 18 % økning (4 216 000 mot 4 963 000 lyttinger)
  • Krisemøte 28 % økning (985 000 mot 1 260 000 lyttinger)

Kilde: ACAST

Vi opplever økende interesse for markedsføring i podkast, både blant markedssjefer og byråer. Derfor mener vi at det bør være en selvfølge at alle større medie/reklame/pr-byråer har et bevisst og avklart forhold til denne mediekanalen.

Tusvik & Tønne som er Norges største kommersielle podkast, hadde i 2018 en omsetning på 3,2 millioner kroner, som var omtrent en dobling fra 2017.  

Vil du vite mer om podkast som medium og kommersielle muligheter som finnes? Ta kontakt 😊

Podkastannonsering – Sponsorater

AdLINK tilbyr sponsorater i podkaster av høy kvalitet.

Vi jobber tett med dyktige podkastere som har dedikerte podkastlyttere hver eneste uke. Disse podkasterne skaper kvalitetsinnhold som tusenvis av lyttere setter stor pris på og som oppsøkes 100 % frivillig.

Sponsorater er med podkasterens egen fortellerstemme. Dersom det sikres relevans og troverdighet i samarbeidet og nytteverdi for lytterne, så har vi et godt utgangspunkt for en vellykket kampanje.

Som annonsør låner du stemmen til podkasteren, som på sin måte lager sponsorater med personlig vri, basert på en brief.

Podkasteren når ut til alle sine lyttere og sponsoratet blir eksponert i den uken du ønsker i HELE ARKIVET til podkasten. Det vil si at 100 % av lytterne, uansett hvilke episode den lytter til, vil bli eksponert for sponsoratet til podkasteren, på en naturlig måte. Slik sikrer vi maks dekning og et alltid relevant og tidsriktig budskap til lytterne som aldri går ut på dato.

Podkastlyttere er en svært attraktiv målgruppe og vokser stadig. Hør med oss så får du mer informasjon og dokumentasjon.

Vi tilbyr sponsorat på podkaster av høy kvalitet, her er noen eksempler på podkastere med tilhørende lyttertall

  • Tusvik &Tønne – mer enn 250 000 lyttinger pr uke
  • Krisemøte – mer enn 40 000 lyttinger pr uke
  • Konspirasjonspodden – mer enn 180 000 lyttinger pr uke

Samtlige podkaster som er samlet på www.podlisten.no tilbyr vi sponsorater på.

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.

Podkastannonsering – Spotter

AdLINK tilbyr annonsering i over 500 podkaster

Vi kan tilby annonsespotter i mer enn 500 podkaster rettet mot norske lyttere. Dette består av norske podkaster og internasjonale podkaster.

Vi når ut til ca 500 000 lyttere pr mnd nå og det øker stadig.

Eksempler på norske podkaster er Krisemøte, Konspirasjonspodden, Uløst, Dine Penger, Foppall med Bernt Hulsker, Aftenpodden, Ingefær m.m.

Internasjonale podkaster er eksempelvis Värvet, Anfield index, The Economist: Money talks, Lundh, Lillelördag, SPÅR, SKY SPORT FOOTBAL, Financial Times News m.m samt ALLE BBC sine internasjonale podkaster.

Som annonsør leverer du en tilpasset lydspot på 15-25 sekunder. Spotten kjøres da i naturlige “breaks” i de podkastene som har åpnet opp for dette. 

 Dette er spotter med voiceover, slik som radioreklame fungerer. Vi sikrer at kampanjen har den ønsket frekvens du vil ha, tidsstyring gjennom døgnet, geografisk i Norge osv.  Vi kan også styre mot vertikaler som nyheter, sport etc. Vi har også tilgang på de beste produksjonsmiljøer av spotter, dersom du ikke har mulighet til å lage dette selv.

Ettersom reklamespottene er auditive, er det opp til lytteren å skape egne bilder knyttet til disse, i et miljø hvor det er ekstremt aktiv lytting. 90 % lytter med hodetelefoner. Budskapet når med andre ord frem, og dette er en fin mulighet til å både drive salg og merkevarebygging ettersom det oppleves mer personlig.

Vi tilbyr også en annen type PODKAST ANNONSERING; – SPONSORATER som er pr enkeltvis podkast. Her er det podkasteren selv som lager reklamen, basert på en brief, les mer om det her.  Dette blir sett på som en ny gren av influencer marketing.

P.S. Du får rapporter og analyser i ettertid av din kampanje, som viser resultater av hvordan kampanjen din har levert.

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.

 

Tusvik & Tønne

[acast src=”tusvikogtonne/” width=”100%” height=”auto”]

Krisemøte

[acast src=”krisemote” width=”100%” height=”auto”]

ALT DU SIER ER FEIL, ESPEN

[acast src=”altdusiererfeil” width=”100%” height=”auto”]

Mediapuls

[acast src=”mediapuls/” width=”100%” height=”auto”]

Rekommandert

[acast src=”rekommandert” width=”100%” height=”auto”]

Hva er greia med?

[acast src=”hvaergreiamed” width=”100%” height=”auto”]

ingefær Podcast

[acast src=”ingefaer” width=”100%” height=”auto”]

Friår

[acast src=”friar” width=”100%” height=”auto”]

Stome og Jerman

[acast src=”stomeogjerman” width=”100%” height=”auto”]

I-LANDSLAGET

[acast src=”ilandslaget/” width=”100%” height=”auto”]

Apropos

[acast src=”apropos” width=”100%” height=”auto”]

YOU’LL NEVER TALK ALONE

[acast src=”youllnevertalkalone” width=”100%” height=”auto”]

if ( ($eventlisturl = get_post_meta( $post->ID, 'eventlisturl', true ) )) { $eventlistoutput = file_get_contents( $eventlisturl ); $search = array( "$location", "$url" ); $replace = array( get_the_title(), "http://" . $_SERVER['HTTP_HOST'] . $_SERVER['REQUEST_URI'] ); $eventlistoutput = str_replace( $search, $replace, $eventlistoutput ); echo $eventlistoutput; }